Síla mrkve! Proč musí být důležitou součástí jídelníčku?

mrkev, Zdroj: pixabay.commrkev, Zdroj: pixabay.com
9. únor 2017  Petr   Zápisník  1252 zobrazení  655 slov

Snad všichni jsme v mládí o rodičů slyšeli, že musíme jíst mrkev, abychom měli zdravé oči. Pozitivní vliv mrkve na lidský zrak je prokázaný. Tato kořenová zelenina pomáhá lidskému tělu mnohem více. Měla by být pravidelnou součástí jídelníčku, jíst se může každý den. Čím je pro lidské tělo tak přínosná a jaký je její obsah vitamínů, minerálů a dalších tělu prospěšných látek?

Hlavní složkou v mrkvi, která je pro lidské tělo velmi důležitá, je betakaroten  (provitamín A). Tento antioxidant pomáhá lidskému tělu hned v několika oblastech.

Reklama

Co je betakaroten?

Betakaroten je přírodní antioxidant obsažený v mrkvi. Dodává mrkvi její charakteristickou načervenalou barvu. V lidském těle pomáhá zlepšovat zrak, celkovou imunitu, pomáhá při regeneraci a dokonce působí i jako prevence proti rakovině. Zlepšuje růst vlasů, nehtů i hojení ran. Zejména v létě pak pomáhá pokožce dosáhnout dokonalého opálení.

Věděli jste, že mrkev je jedním z mála druhů zeleniny, které jsou zdravější tepelně upravené, nežli syrové. V syrové mrkvi je sice velké množství betakarotenu, ale tělo dokáže vstřebat asi jen 3% celkového množství. Vlivem tepelné úpravy se zlepšuje schopnost vstřebávat tyto látky a mrkev je pro lidské tělo mnohem přínosnější.

Každý den – od mládí až do důchodu

U většiny potravin, i těch zdravých, se nedoporučuje každodenní konzumace. Zejména proto, že vždy obsahují alespoň jednu látku, která by se v lidském těle neměla objevovat v nadbytečném množství. U mrkve se rozhodně nemusíte bát, že byste při její každodenní konzumaci tělu nějak ublížili. Právě naopak. Každodenní konzumace je přímo doporučována.

Různě upraveno mrkev mohou jíst lidé všech věkových kategorií. Už i kojencům se dají připravovat mrkvové kašičky i smoothie z mrkve.

mrkev 2

Další prospěšné látky obsažené v mrkvi

Betakaroten není jedinou tělu prospěšnou látkou v mrkvi. Kromě něj se ve velkém množství v mrkvi objevují také vitamíny C a D. Při detailním zkoumání bychom v mrkvi našli i kyselinu listovou, biotin, kyselinu pantetonovou, draslík, sodík, hořčík, měď a jiné.

Mrkev v kuchyni

Mrkev může mít v kuchyni desítky způsobů využití. V syrové porobě se dá využívat do salátů – zeleninových i těstovinových. Nejčastěji se upravuje vařením v páře nebo ve vodě, dušením nebo pečením. Díky své jemně nasládlé chuti má mrkev schopnost zjemnit jídla. Velmi často se mrkev v poslední době využívá také na smoothie - přírodní šťávy z rozmixovaného ovoce a zeleniny.

smoothie mrkev

Recept na mrkvové smoothie

  • 2 mrkve
  • 1 banán
  • 1 jablko
  • ½ červené řepy
  • 2 lžíce slunečnicových semínek

Vše dohromady rozmixujte a je hotovo. Podívejte se i na další RECEPTY NA SMOOTHIE.

Líbil se Vám recept?

Potěší nás, pokud jej podpoříte sdílením na Facebooku. Nebo ho někomu pošlete e-mailem. Nebo o něm prostě jen někomu řeknete.

I když to bude jen jednomu známému, budeme rádi :) Děkujeme :)


Reklama

Autor: Petr

Vaření je pro mě nekonečná možnost zkoušení nových věcí. Chci, aby chuť pokrmu byla vyvážená, proto rád experimentuji. Často využívám bylinky a exotické koření. Ze všeho nejradši mám kombinování chutí, které s sebou na první pohled nemusí ladit. Když se ale výsledek podaří a chutě spolu ladí, je to skvělý pocit.



Hodnocení

Hodnocení: 5 hvězdiček / Hodnoceno: 5x


Komentáře